2. augusts, 2016

H. Gārdnera daudzpusīgā intelekta kategorijas

 

H. Gārdners intelektu iedala astoņos dažādos veidos. Turpinājumā skatiet izteiktākās izpausmes katram no tiem.
Valodnieciskais:
  • vārdu jēgas izpratne;
  • mutiska/ rakstiska valoda;
  • spēj pārliecināt citus;
  • izprot zemtekstu;
  • iegaumē vārdisku informāciju;
  • interese par literatūru.
Ķermeņa – kustību:
  • ķermeņa saprašana, sajušana;
  • pantomīmas spējas;
  • kustību kontrole;
  • prāta un ķermeņa saistība;
  • taustes, pieskares jutība.
Loģiski matemātiskais:
  • spēja lietot abstraktus simbolus;
  • slēpto sakarību izpratne;
  • cēloņu un seku izpratne;
  • sarežģītu aprēķinu veikšana;
  • loģiskums, sistemātiskums, skaidrība;
  • zinātniski pamatotu secinājumu veikšana.
Muzikālais:
  • spēja atcerēties melodiju, ritmu;
  • mūzikas izpratne;
  • skaņu uztveres jutība;
  • melodiju kompnēšana;
  • toņu kvalitātes atšķiršana;
  • cilvēku balsu uztveres jutība.
Vizuāli telpiskais:
  • spēj vizualizēt tēlus;
  • precīza uztvere no dažādiem skatupunktiem;
  • telpisko attiecību izpratne;
  • grafiski attēlojumi;
  • orientēšanās telpā;
  • krāsu, formu uztveres jutība.
Saskarsmes (ekstravertais, interpersonālais):
  • verbālā, neverbālā komunikācija
  • empātija
  • ievēro citu cilvēku atšķirības
  • darbojas komandā
  • žestu, mīmikas jutība
  • “cilvēku pazīšana”
Pašizpratnes (intravertais, intrapersonālais):
  • savu sajūtu apzināšanās, izpratne;
  • prāta koncentrācija;
  • iespēju, ierobežojumu apzināšanās;
  • adekvāts paštēls;
  • sevis disciplinēšana;
  • patstāvība.
Dabaszinātniskais:
  • spēj atpazīt un klasificēt;
  • dabas parādību novērošana;
  • dažādu ikdienas piederumu atšķiršana pēc zīmoliem;
  • dabas objektu kolekcionēšana.
Attēla resurss: raconteur.net
Informācijas resurss: Maksimālu smadzeņu potenciālu katrai stundai Skolu atbalsta punkts.// Vēstis skolai, 03.2001.